MŁODZI PISZĄ O KASIE
0
tabu

Pieniądze nie mają dla mnie znaczenia

Pieniądze nie mają dla mnie znaczenia – to odważna i dobrze brzmiąca teza. Jednak w rzeczywistości mało kto się z tym utożsamia. „Badanie Młodych” zrealizowane przez nasz ośrodek na zlecenie Providenta pokazuje, że wśród osób w wieku 15-19 lat tylko co piąty respondent zgadza się z tym stwierdzeniem. Owszem, za pieniądze nie kupi się szczęścia (sądzi tak 32 proc. młodych ludzi), ale zdecydowana większość (82 proc.) twierdzi, że własne pieniądze przydają się i służą realizacji marzeń i zamierzeń.

Drukować pieniędzy nie wolno (jest to jedno z bardziej karanych przestępstw chyba w każdym kraju). Co zatem robić, by je zarobić? Starsi koledzy i koleżanki (25-30 lat) radzą, że to nauka zapewnia poczucie zadowolenia ze strefy materialnej (aż 68 proc. z nich dałoby taką radę młodszym i jest to najczęściej podawana spontanicznie odpowiedź). Chcesz być zadowolony z zawodowej sfery swojego życia? Ucz się! – usłyszysz od 76 proc. osób, które o to zapytaliśmy w „Badaniu Młodych”. W głowie od pojawiają się myśli: „nie, dziękuję za takie rady”.

Z drugiej strony 15-19 -latkowie sami zdają sobie sprawę z tego, że jednak warto coś umieć. Wśród nich samych przekonanie, że „odpowiednie wykształcenie umożliwi mi zdobycie wymarzonego zawodu” oraz opinia, iż „bez wykształcenia nie mam szansy na dobrą pracę i zarobki” osiąga wyniki na poziome około 80 proc. wskazań. Z wiekiem te opinie słabną. Mając już nieco więcej doświadczeń i własną perspektywę, 25-30-latkowie, opowiadając sami o sobie, tylko w 12 proc. powiedzą, że „nauka to marnowanie czasu”.

Z „Badania Młodych” wynika również, że osoby, które podjęły pracę zgodnie ze swoim wykształceniem, są bardziej zadowolone również z innych sfer życia – materialnego i prywatnego. Może zatem warto pójść w tym kierunku, choćby po to, żeby być nieco bardziej zadowolonym patrząc na siebie codziennie.

Wchodzenie w dorosłość, to czas trudnych wyborów. Szukamy odpowiedzi na najważniejsze pytania: kim będę, co będę robił? A w tym wieku nie przemawiają do nas „autorytety z mównic”, „gadające głowy”. Dzisiaj to nie telewizja, a internet jest medium, któremu młodzi poświęcają najwięcej swojego czasu. W grupie 18-29 lat, ze statystycznego punktu widzenia, nie ma już osób, które nie korzystają z cyfrowego świata, zaś 85 proc. z nich trafia do niego wielokrotnie w ciągu dnia. Stawiają też na mobilność, bo korzystają oni z internetu na swoich telefonach, które mamy w zasadzie zawsze przy sobie.

Nie dziwi zatem fakt, że w grupie 15-24 latków ponad 60 proc. wskazuje, że cyfrowy świat jest tym źródłem informacji, które angażuje najwięcej czasu w ciągu dnia, spośród wszelkich innych dostępnych mediów.

Spotkajmy się zatem tam, gdzie wszyscy codziennie jesteśmy – czyli tutaj, w internecie.

Michał Beszczyński (ekspert badań rynkowych, Client Director w Kantar Millward Brown)

% pochodzą z badań realizowanych przez Kantar Millward Brown na zlecenie Provident Polska. Wyniki dla grup ogólnopolskich o strukturze reprezentatywnej dla danej populacji. n minimalne dla opisywanych podgrup 181 osób.

 

czytaj również