MŁODZI PISZĄ O KASIE
0

Światowy Dzień Konsumenta: Kupujesz online? Znaj swoje prawa!

Alexa Trachim

Zakupy w sieci są proste, szybkie i nie wymagają ruszania tyłka z domu w deszczowy dzień. Często potrafią też konkurować z cenami stacjonarnymi, a ich niekwestionowaną zaletą jest dostępność takich produktów, których nie znajdziemy na półkach w sklepach. Obecnie online można kupić nawet żywność – z dostawą pod drzwi domu. Ale zakupy online to również ryzyko. Oto poradnik bezpiecznego kupowania w sieci!

Dobry sklep internetowy informuje swoich klientów o wszystkim - również o procesie reklamacyjnym
Dobry sklep internetowy informuje swoich klientów o wszystkim – również o procesie reklamacyjnym

 

Wiecie dobrze, że uwielbiam zakupy online. W moim prawie 27-letnim życiu raczej nie miałam dużych problemów w tym temacie – ot, czasem przyszedł jakiś bubel albo pomylono moje zamówienie. Nigdy też nie miałam problemów ze zwrotem czy wymianą towaru zakupionego w sieci. Staram się być świadomym konsumentem. A że 15 marca to Światowy Dzień Konsumenta – dziś chętnie podzielę się z Wami wiedzą na ten temat, abyście unikali problemów związanych z zakupami online w przyszłości. W sieci możecie natrafić na wiele takich sytuacji, dlatego znajomość odpowiednich praktyk i zasad pomoże Wam się przed nimi ustrzec.

Na co zwracać uwagę robiąc zakupy online?

1. Sprawdź sprzedawcę! Jeżeli kupujesz w sklepie internetowym bądź od firmy na Allegro – wyguglaj nazwę firmy dorzucając frazę „opinie”. Dowiedz się, czy ta firma nie miała wcześniej konfliktów z prawem lub czy przypadkiem nie jest znana z tego, że oszukuje klientów. Komentarze na serwisach aukcyjnych czy forach pomogą Ci podjąć decyzję, czy zaufać danemu sprzedawcy.

2. Metody płatności! Są ważne dla bezpieczeństwa twoich pieniędzy. Serwisy aukcyjne gwarantują zabezpieczenie w razie niezrealizowania transakcji lub oszustwa. Jeżeli kupujesz od osób indywidualnych, np. na OLX czy Gumtree – płać za towar za pobraniem albo odbieraj osobiście. Jeżeli wybierzesz pierwszą opcję – sprawdź paczkę przy dostawcy. Zminimalizujesz ryzyko kupna nieistniejącego towaru.

3. Sprawdź ofertę! Nieuczciwi sprzedawcy lubią dopisywać „nieistotne” szczegóły małym druczkiem albo wymyślać dla nich bardziej przyjazne określenia. Dlatego przestudiuj dokładnie ofertę i sprawdź, czy towar nie jest przypadkiem uszkodzony albo czy nie posiada jakiś wad. W razie wątpliwości – nie bój się kontaktu ze sprzedawcą. Ten uczciwy odpowie na każde pytanie.

To takie trzy główne zasady, którymi należy się kierować podczas zakupów online. Warto pamiętać, że prawo reguluje również zakupy w internecie. Wiedząc, co gwarantuje nam ustawodawstwo, możemy uniknąć nieciekawych sytuacji. Wiedz więc, że:

1. Sprzedawca ma obowiązek udzielić Ci pełnej informacji na temat towaru, a także udostępnić dane swojej firmy, abyś mógł ją sprawdzić.

2. Tak samo musi on podać całkowitą cenę towaru, wraz z opodatkowaniem oraz ceną transportu.

3. W przypadku reklamacji sprzedawca musi mieć udostępnione wszelkie informacje jej dotyczące – gdzie wysyłać reklamację, jak taki proces przebiega i ile czasu zajmuje.

4. Podobnie w przypadku odstąpienia od umowy. Musisz wiedzieć, jak to zrobić, bo oczywiście masz do tego prawo jako konsument.

5. Jeżeli sprzedawca nie określi kupującego jako osoby odpowiedzialnej za koszty zwrotu towaru, to on sam je ponosi.

No, więc teraz już coś wiesz. Nie pozwól nieuczciwemu sprzedawcy wmawiać Ci, że on nie musi udostępniać potrzebnych Ci informacji. Wszystko masz zagwarantowane prawnie, aby Twoje zakupy w internecie były bezpieczne i zawsze skutkowały zadowoleniem.

Mimo wszystko nie jesteś zadowolony z zakupu? Zwrot, tak jak w przypadku zakupów stacjonarnych, to normalna praktyka również w przypadku kupowania online. Przysługuje Ci on wtedy, gdy produkt nie jest zgodny z umową – wygląda inaczej niż na zdjęciach, nie ma opisywanych przez sprzedawcę funkcji lub posiada usterkę. Można również wymagać od sprzedawcy wymiany towaru lub jego naprawy. Masz na to 10 dni od otrzymania towaru.

Jeżeli sprzedawca jest na tyle nieuczciwy, że lekceważy Twoje prawa jako konsumenta, możesz skorzystać z pomocy takich instytucji jak Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów czy Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich.

Teraz warto jeszcze wspomnieć o tym, co zrobić, gdy stanie się najgorsze. Ktoś Cię oszukał. Wziął kasę, nie wysłał towaru, słuch po nim zaginął. Co teraz?

1. Zarchiwizuj całą korespondencję ze sprzedawcą, jeżeli taką posiadasz

2. Zapisz numer ogłoszenia oraz link do niego

3. Zapisz wszystkie dane osobowe – nazwę użytkownika, imię i nazwisko, adres firmy

4. Zapisz także numer konta, na który przelałeś pieniądze

Z tymi informacjami udaj się na policję. W przypadku serwisów aukcyjnych są również specjalne programy ochrony kupujących, z których możesz skorzystać, jeśli ktoś Cię oszukał.

Wszystko jasne? Super! No to siadaj przed kompem i zanurz się w świat zakupów online – uważaj tylko, bo łatwo utonąć na długie godziny pośród tych wszystkich skarbów 😉 Życzę Wam bezpiecznych zakupów w sieci i abyście nie tylko 15 marca byli świadomymi konsumentami. Powodzenia 🙂

Alexa Trachim

Alexa Trachim

Ma 26 lat. Rockowa dziewczyna ze Śląska. Kocha gotowanie, muzykę na żywo i zmiany. Marzy o skoku ze spadochronem, podróży do USA i własnej knajpie. [EDYCJA 2016/2017]

czytaj również